Zupa porowa

Zupa porowa

Intensywny w smaku i kolorze krem dla miłośników czosnku i cebuli, jednak bez obaw – podduszone warzywa mają wciąż mnóstwo aromatu lecz tracą swoją „moc”. Jest to chyba jedna z moich pierwszych, autorskich potraw, powstała bodajże na początku liceum…a może była to nawet ósma klasa, rodzice gdzieś wyjechali a ja miałam w lodówce jedynie rosół, pora, cebulę, czosnek, resztkę śmietany, lekko podeschnięty parmezan, zaś w chlebaku czerstwy raczej chleb. Z tej pozornej „bidy” powstała jedna z najbardziej przez moich gości lubiana zupa, teraz już kultowa.

Składniki (na 3-4 talerze):

  • 2 średnie pory
  • duża cebula
  • 2-3 ząbki czosnku
  • 600ml rosołu/bulionu warzywnego
  • 3 łyżki kwaśnej śmietany 12%
  • grzanki
  • parmezan do posypania
  • sól, pieprz
  • sos sojowy jasny(łyżka)
  • suszone zioła: tymianek, koperek, cząber
  • cukier, gałka muszkatołowa
  • oliwa

Zupa porowa

Pory przecinamy wzdłuż, dokładnie myjemy, obieramy z brzydkich liści, kroimy w plasterki – zieloną część też, może nie do samego końca ale jasno zieloną na pewno. Nada to zupie odjazdowy kolor. Cebula w dość byle jaką i niezbyt drobną kostkę. Na rozgrzaną oliwę wrzucamy pora i cebulę, smażymy na średnim ogniu (wygodnie się tę zupę smaży w woku). Gdy składniki się lekko zrumienią dodajemy czosnek (posiekany lub wyciśnięty przez prasę). Przekładamy do garnka, dolewamy bulion (partiami) i miksujemy. Po osiągnięciu konsystencji gęstego kremu doprawiamy ziołami, startą gałką, solą (jeśli bulion był bez soli), sosem sojowym, pieprzem i ew. odrobiną cukru. Łączymy z zahartowaną śmietaną, miksujemy jeszcze raz (jeśli zupa lekko nam się zważy parę ruchów blendera cudownie uratuje sytuację).

Nie lubię kremów o konsystencji papki dla niemowląt, ponieważ jednak por jest włóknisty dodatkowo przecedzam zawartość garnka przez sito – otrzymamy aksamitną, lżejszą konsystencję. Przetartą zupę doprowadzamy do wrzenia i gotujemy całość na małym ogniu przez około 8-10 minut (nie za długo bo stracimy naszą epicką zieleń). Podajemy z grzankami, posypaną parmezanem lub cheddarem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *